- Bensiinikäyttöisille autoille, joiden käyttöönottovuosi on 1978 tai uudempi, tehdään käytönaikainen päästömittaus. Mittauksessa tarkkaillaan hiilidioksidi (CO2), hiilimonoksidi (CO), hiilivetyjä (HC), happiarvoja (O2). Käytännössä katsastuksessa voisi yksinkertaistettuna nähdä olevan neljä eri mittausluokkaa:
- käyttöönottopäivä ennen 1.10.1986
- käyttöönottopäivä 1.10.1986 ->
- Vähäpäästöinen ja varustettu kolmetoimikatalysaattorilla (autosta riippuen käyttöönottovuodesta 1988-1992 eteenpäin)
- Käyttöönottopäivä 1.1.2001 -> (tästä eteenpäin päästömittaukseen kuuluu OBD-testi)
2.Dieselkäyttöisen auton savutusmittauksessa sallitut arvot.
-Savutusmittaus on pakollinen autoille jotka ovat käyttöönotettu 1.1.1980 tai sen jälkeen
Savustusmittauksessa raja-arvot ovat seuraavat:
- Vapaasti hengittävä dieselmoottori k<2,5 (k<1,5)
- Ahdettu dieselmoottori k<3,0 (k<2,0)
- 1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I-alaluokan ajoneuvo k<1,5 (k<1)
- 1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvo k<1,5 (k<1)
3.Mistä vuosimallista alkaen ja millaiseen autoon on suoritettava OBD-mittaus.
-OBD-testi on pakollinen osa päästömittausta bensiinikäyttöisiin autoihin, joiden käyttöönottopäivä on 1.1.2001 tai tuoreempi. Poikkeuksena autot, joiden kokonaismassa on yli 2500 kg (M1 ja N1 autot). Näillä autoilla OBD-mittaus on pakollinen vasta käyttöönottopäivästä 1.1.2002 eteenpäin.
OK. Lisäksi huomioitava mittauksissa mahdolliset ajoneuvokohtaiset poikkeavat arvot, nämä saa tietää kun soittaa katsastuskonttorille
VastaaPoistaOlipas mielenkiintoinen aihe. Olenkin miettinyt näitä hinaukseen liittyviä rajoitteita ja muita. Tuttu kertoi, että heillä olikin lähellä ettei tarvinnut soittaa hinauspalvelua paikalle viime talvena, kun auto ajoi lumipenkkaan. https://www.hinauspalvelujuhajuutinen.fi/hinauspalvelu
VastaaPoista